Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji
w Zamościu

ul. Akademicka 4, 22-400 Zamość
email: poczta@wszia.edu.pl    spis telefonów »
Informacja: Wykorzystanie ciasteczek na stronach w domenie wszia.edu.pl więcej »
ENG UA
Wirtualna Uczelnia WSZiA
Wirtualna Uczelnia
Portal
Portal Informa- cyjno - Edukacyjny
Poczta
Poczta
WSZiA
Lerni
Kursy Lerni
OPAC
Katalog
OPAC
WSZiA na Facebook
WSZiA
Facebook
Informator rekrutacyjny Studia podyplomowe Centrum Szkoleń i Karier Biblioteka Erasmus+ Kontakt

Uczelnia w prasie i mediach

««  « Lipiec 2018 »  »»
PonWtoŚroCzwPiąSobNie
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 

Przejdź do dnia dzisiejszego

Magister to za mało?!

2012-11-20 · Roztocze Online

O permanentnym zdobywaniu wiedzy naukowcy powiedzieli wiele dobrego, że ćwiczy umysł, uzdrawia czy wręcz przedłuża życie. Chcesz być zdrowy, szczęśliwy i dożyć późnej starości powinieneś się uczyć. W gospodarce rynkowej można to parafrazować jeszcze inaczej – chcesz pracować musisz się uczyć przez całe życie.


 

Jak podaje PAP, S. Jay Olshansky, profesor zdrowia publicznego na Uniwersytecie Illinois w Chicago przeprowadził badania z których wynika, że obywatele USA bez dyplomu szkoły średniej żyją zdecydowanie krócej niż 20 lat temu. Obecnie kobieta bez wykształcenia żyje 73,5 lat, a z dyplomem uczelni wyższej 83,9 (czyli prawie 10 lat dłużej). W przypadku mężczyzn ta różnica się jeszcze bardziej pogłębia. Bez wykształcenia mężczyzna żyje średnio 67,5 lat a z wyższym wykształceniem – 80,4 lat. Skąd takie różnice? Wiedza na temat właściwej diety, aktywnego odpoczynku oraz stosowanie podstawowych zasad zdrowego trybu życia a ponadto ustawiczne „ćwiczenie” szarych komórek powoduje, że żyjemy dłużej. W naturze człowieka leży ciągłe poznawanie. A ktoś bardzo mądry powiedział, że nie jesteśmy starzy dopóki umiemy się dziwić.

W proces kształcenia ustawicznego od wielu lat inwestują uniwersytety i inne szkoły wyższe. Tworzą, zaczynając od najmłodszych grup wiekowych, różne formy edukacji od akademii przedszkolaka zaczynając na uniwersytetach trzeciego wieku kończąc. 

Globalizacja i niezwykle intensywny rozwój technologii informacyjnych spowodowały potrzebę współpracy szkolnictwa wyższego na poziomie europejskim. Stąd działalność od początku lat 90. europejskiej sieci uniwersytetów oferujących kształcenie ustawiczne czyli EUCEN. Jednym z elementów współpracy szkół wyższych jest formuła programów edukacyjnych propagujących kształcenie przez całe życie np. Erasmus LLP (The Lifelong Learning Programme) czy Socrates Grundtvig (Adult Education and Lifelong Learning). 

Dla osób aktywnych zawodowo, rynek pracy wymusza ciągłe doskonalenie swoich umiejętności i podnoszenia kwalifikacji. To także ten sam rynek pracy wymusza zdobycie tytułu magistra, który niezależnie od rodzaju i prestiżu uczelni, równocześnie nie gwarantuje ani dobrej pracy ani świetlanej kariery zawodowej. Dla osób bez wyższego wykształcenia są niedostępne a równocześnie niezwykle oblegane np. stanowiska kierownicze w szeroko pojętej administracji publicznej czy samorządowej.

Tezę, że magister to za mało, studenci słyszą już podczas studiów. Podejmują studia międzywydziałowe, interdyscyplinarne łączące kierunki pokrewne lub wzajemnie się uzupełniające. Ale to ciągle mało, bo oczekiwania pracodawców są jeszcze większe. Jak wynika chociażby z najświeższego raportu Lubelskiego Obserwatorium Rynku Pracy o potrzebach i oczekiwaniach pracodawców w województwie lubelskim, aż 55 proc. badanych pracodawców stwierdziło, że niezależnie od wykształcenia (dla 38 proc. musiało to być wykształcenie wyższe) do pracy w ich przedsiębiorstwie kandydatom potrzebne są inne kwalifikacje i konkretne umiejętności. Co po studiach, nawet jeśli są stricte kierunkowe, oznacza, permanentne doskonalenie zawodowe.

Najprostszą formułą edukacji ustawicznej, często podejmowanej już w trakcie studiów, są różnego rodzaju kursy doskonalące, które charakteryzują się zwykle krótkim okresem trwania (od kilku dni do maksymalnie roku czasu), dedykowane konkretnym grupom zawodowym, dające dodatkowe uprawnienia na działalność związaną z branżą zawodową. Stopień wyżej są studia podyplomowe, które ze względu, chociażby na podmiot, który je realizuje ma większe znaczenie w systemie doskonalenia zawodowego. Studia podyplomowe prowadzone przez uczelnie wyższe, kończące się świadectwem państwowym, gwarantują odpowiedni poziom programu, prowadzących zajęcia oraz zachowanie standardów jakości i określone kwalifikacje. 

Nie zapomnę radości studentki Uniwersytetu Trzeciego Wieku, działającego przy Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Zamościu, która wysłała maila do swoich dzieci mieszkających w USA. Pewnie jeszcze więcej było w momencie otrzymania od nich odpowiedzi. Na jednej z pierwszych graduacji w tej zamojskiej uczelni, 66 – letni absolwent kierunku administracja przyszedł na tę wyjątkową uroczystość ze swoimi dziećmi, wnukami i prawnukami. Szczęśliwy odbierając dyplom powiedział, choć od tego czasu minęło sporo czasu, jego słowa utkwiły głęboko w mojej pamięci – Nie zrobiłem studiów dla awansu zawodowego czy wyższej pensji, zrobiłem to dla siebie. 

Wiedza jest wartością samą w sobie i sprawia, że człowiek żyje pełnią życia.

 


TELC

partner ZUS Współpraca partnerska