Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji
w Zamościu

ul. Akademicka 4, 22-400 Zamość
email: poczta@wszia.edu.pl    spis telefonów »
Informacja: Wykorzystanie ciasteczek na stronach w domenie wszia.edu.pl więcej »
ENG UA
Wirtualna Uczelnia WSZiA
Wirtualna Uczelnia
Portal
Portal Informa- cyjno - Edukacyjny
Poczta
Poczta
WSZiA
Lerni
Kursy Lerni
OPAC
Katalog
OPAC
WSZiA na Facebook
WSZiA
Facebook
Informator rekrutacyjny Studia podyplomowe Centrum Szkoleń i Karier Biblioteka Erasmus+ Kontakt

Uczelnia w prasie i mediach

««  « Czerwiec 2018 »  »»
PonWtoŚroCzwPiąSobNie
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Przejdź do dnia dzisiejszego

Kultura w służbie wychowania

2013-05-29 · Tygodnik Zamojski

W trzech językach: angielskim, niemieckim i polskim porozumiewali się uczestnicy konferencji „Zintegrowany Model Kulturoterapii w Pedagogice Młodzieży Zagrożonej Wykluczeniem Społecznym", 14 maja br. w sali Consulatus zamojskiego ratusza.

Celem tego międzynarodowego spotkania było upowszechnienie metod pracy wychowawczej z młodzieżą, które zastosowano w projekcie realizowanym przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Administracji we współpracy z zamojskimi gimnazjami.

Wśród metod, które były stosowane podczas zajęć, była m.in. arteterapia, dramoterapia i muzykoterapia.

Dr Bernard Panasiuk w swoim wystąpieniu przedstawił historię tej ostatnio wymienionej metody oraz jej znaczenie w procesie rehabilitacji, wychowania i resocjalizacji. Stwierdził, że podziały w muzyce chociażby na poważną i rozrywkową czy klasyczną i współczesną są czasami mylące. Być może w muzyce powinno stosować się jeden podział: na dobrą i złą. Bo czy utwory Mozarta będą wykonywane w wersji rockowej czy instrumentalnej na skrzypcach to przecież zależy od gustów odbiorców. Erie Clap-ton o wykonanie „Tears in Heven" przez dziekana Janusza Skwarka na gitarze klasycznej i Macieja Skwarka na gitarze elektrycznej na pewno nie miałby pretensji. Utwór Claptona był jednym z elementów fragmentu wy Wadu muzycznego o roli wartości w życiu człowieka, zaprezentowany podczas konferencji.

Partnerem zagranicznym w projekcie jest szkoła niemiecka Even Fachschule fijer Sozialpedagogik w Schwaebisch Hall. Podczas konferencji niemieccy pedagodzy zaprezentowali swoje doświadczenia w pracy z młodzieżą i, jak się okazało, metody tam realizowane stosowali autorzy zamojskiego programu.

- Dwukrotnie młodzież uczestniczyła w kilkudniowych zgrupowaniach podczas ferii i wakacji, gdzie zdobywała kluczowe umiejętności społeczne - tłumaczył dziekan dr Janusz Skwarek, opiekun metodyczny projektu. Tzw. szkoły życia, jako jedna z metod pracy wychowawczej, zostały zaprezentowane w postaci reportażu zdjęciowego. Praca dla grupy i w grupie, wzajemna opieka i wsparcie, realizacja założonych celów, zajęcia typowo survivalowe związane z orientacją w terenie, przygotowywanie w trudnych, naturalnych warunkach ogniska czy posiłków to tylko niektóre elementy zastosowane podczas zgrupowań.

Innowacyjność samego projektu polega przede wszystkim na tym, że w testowaniu modelu zintegrowanej kulturoterapii uczestniczyła nie tylko młodzież (ponad 50 uczniów 3 zamojskich gimnazjów). W projekcie uczestniczyli rodzice, bardzo ważne ogniwo powodzenia projektu i nauczyciele, którzy uczyli się stosowania zaproponowanych metod w codziennej pracy z uczniem.

Zajęcia z młodzieżą już się zakończyły. Projekt skończy się we wrześniu, ale już w tej chwili znane są wyniki ewaluacji modelu zastosowanego w projekcie, która wykazała, że znacznie poprawiła się sytuacja szkolna uczniów. Zmiany dostrzeżono w relacjach młodzieży z rodziną, rówieśnikami i nauczycielami oraz w ich wynikach szkolnych i ogólnym podejściu do aspektów kulturalnych.

Małaorzata Bzówka
 


TELC

partner ZUS Współpraca partnerska