Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji
w Zamościu

ul. Akademicka 4, 22-400 Zamość
email: poczta@wszia.edu.pl    spis telefonów »
Informacja: Wykorzystanie ciasteczek na stronach w domenie wszia.edu.pl więcej »
ENG UA
Wirtualna Uczelnia WSZiA
Wirtualna Uczelnia
Portal
Portal Informa- cyjno - Edukacyjny
Poczta
Poczta
WSZiA
Lerni
Kursy Lerni
OPAC
Katalog
OPAC
WSZiA na Facebook
WSZiA
Facebook
Informator rekrutacyjny Studia podyplomowe Centrum Szkoleń i Karier Biblioteka Erasmus+ Kontakt

Uczelnia w prasie i mediach

««  « Lipiec 2018 »  »»
PonWtoŚroCzwPiąSobNie
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 

Przejdź do dnia dzisiejszego

W trosce o nieoszlifowane diamenty

2013-12-18 · Tygodnik Zamojski

Rozmowa z dziekanem dr. Januszem Skwarkiem, przyszłym dyrektorem szkół akademickich, organizowanych przy Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Zamościu

- Skąd pomysł na organizację szkół akademickich - gimnazjum i liceum?

- Idea powołania szkół pojawiła się w trosce o nieoszlifowane diamenty, którymi są uzdolnieni młodzi ludzie -dzieci i młodzież szkół Zamojszczyzny aby zaproponować im kształcenie na dobrym, akademickim poziomie.

Jako uczelnia dysponujemy nowoczesnym obiektem dydaktycznym, zlokalizowanym przy ul. Sienkiewicza 22a. Obiekt jest komfortowo wyposażony - w salach wykładowych wykorzystujemy sprzęt multimedialny: komputery, rzutniki i tablice interaktywne. Mamy nowoczesne laboratoria: chemii, fizyki oraz informatyczne. Obiekt jest przygotowany do wykorzystania przez szkoły akademickie.

- Czym te szkoły będą się różniły od szkół już istniejących? Czy pana zdaniem na rynku jest jeszcze miejsce na nowe gimnazjum i nową szkołę średnią?

- Po pierwsze szkoły będą miały charakter akademicki. Nie tylko lokalizacja będzie w budynku uczelni wyższej, ale również kadra nauczycieli prowadzących wybrane przedmioty wywodzi się spośród pracowników uczelni. Są to wykładowcy z tytułami naukowymi, ale równocześnie mający ogromne doświadczenia w pracy w szkołach. Takim przykładem jest rektor uczelni, dr inż. Krzysztof Pancerz, który będzie prowadził zajęcia z informatyki. Jest doświadczonym nauczycielem i pedagogiem. Prowadził zajęcia w szkołach średnich w Rzeszowie. W szkołach akademickich będzie pracował świetny specjalista doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, który od kilku lat współpracuje z naszą uczelnią. Ja będę kierował nowo tworzonymi szkołami. Oczywiście kadrę dydaktyczną stanowić będą doświadczeni nauczyciele, którzy zapewnią wysoki poziom nauczania i bardzo dobre przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego oraz maturalnego.

- Wspomniał pan o kadrze i infrastrukturze, to solidne podwaliny dla dobrej szkoły. Ale czy to wystarczy?

- Planujemy, aby nasze szkoły, a szczególnie akademickie liceum ogólnokształcące, miały ukierunkowane kształcenie. Zakładamy dwa profile: technologie internetowe oraz medycyna i farmacja. Dlaczego akurat takie profile? Dlatego, że takie profile dają dobrą podbudowę do dalszego kształcenia w zawodach preferowanych przez rynek pracy. Ponadto uczelnia prowadzi dwa kierunki: informatyka i fizjoterapia, które mogą być kontynuacją kształcenia w naszej uczelni. Mamy ogromne doświadczenie i świetną kadrę, która będzie wspierać proces dydaktyczny realizowany zarówno w gimnazjum, jak i w liceum. Planujemy prowadzenie zajęć dodatkowych, poszerzających zakres wiedzy i umiejętności w ramach profilowanych klas. W przypadku informatyki planujemy dodatkowe przedmioty, jak technologie internetowe oraz grafika i multimedia. Są to przedmioty inżynierskie i wejdą w skład przedmiotów uzupełniających, rozszerzających program. Z kolei w profilu medycyna i farmacja chcemy wprowadzić takie przedmioty, jak botanika, biologia medyczna, problemy zdrowotne z elementami farmacji. Nasz absolwent zdobędzie wzbogaconą wiedzę medyczną i już na wstępie studiów wyższych będzie lepiej przygotowany do kontynuacji nauki.

Zamierzamy uruchomić koła zainteresowań dla pasjonatów. Uchylę rąbka tajemnicy, np. jednym z nich będzie koło fizyczne i astronomiczne. Dzięki teleskopowi sprzęgniętemu z komputerem będziemy podróżować we wszechświecie.

Od początku kształcenia planujemy nie tylko zwiększyć liczbę godzin nauki języków obcych, ale również wprowadzić nauczanie poziomowe pod względem zaawansowania umiejętności językowych uczniów. Oczywiście podstawowym językiem obcym będzie język angielski, a ponadto do wyboru język niemiecki i hiszpański. Nasi uczniowie będą mieli kontakt z nativespeakerami. Do współpracy zaprosimy gości z Kanady i Stanów Zjednoczonych, którzy będą prowadzili cykliczne konwersacje z młodzieżą. To są tylko niektóre elementy filaru dydaktycznego, na którym będzie opierała się działalność naszych szkół.

- Szkoły gimnazjalne nie mają dobrego „piani". Jakie jest pana zdanie jako wieloletniego dyrektora, również gimnazjum, na temat funkcjonowania takich szkól?

- Dobrze zorganizowana szkoła gimnazjalna może być ciekawą i atrakcyjną propozycją przygody z edukacją. Chcemy stworzyć szkoły przyjazne uczniowi. Drugim filarem działalności będzie aspekt wychowawczy. Atrakcyjne zajęcia z dziedziny szeroko pojętej kultury i sztuki, możliwość nauki gry na instrumentach, uczestnictwa w zajęciach tanecznych, sportowych itp. To są dodatkowe propozycje dla ucznia i - jak widać - nasza oferta jest bogatsza niż proponowana przez inne szkoły publiczne.

- Tyle dodatkowych zajęć wiąże się ze zwiększonym kosztem działania. Rozumiem, że szkoły akademickie będą miały status szkoły niepublicznej z uprawnieniami publicznej. Ile będzie wynosiło czesne?

- Planujemy, że nasze szkoły z chwilą uruchomienia będą miały ustawowe uprawnienia szkół publicznych. Wysokość opłaty za kształcenie, którą zaproponujemy, będzie niższa niż czesnego innych szkół niepublicznych funkcjonujących w mieście. Dodatkowe pieniądze na pewno będą miały wymierny wpływ na podniesienie jakości usług oferowanych przez szkoły.

- Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia.

Rozmawiała Małgorzata Bzówka


TELC

partner ZUS Współpraca partnerska